Frans Grandjean
Uddannet cand.mag. i dansk litteratur og idræt.
Sideløbende har han haft jobs som (i alfabetisk rækkefølge) bademester, champignonplukker, chauffør, eksprespostbud, fabriksarbejder, jord- og betonarbejder, dansklærer, ekspedient, idrætslærer, kassetømmer, kystlivredder, lagerarbejder, murerarbejdsmand, truckfører, underviser og forskelligt andet, som han ikke husker længere.
Efter et overraskende vellykket pædagogikum var det imidlertid småt med jobs i gymnasiet, hvorfor Frans Grandjean blev journalist og kommunikationsrådgiver. I starten som freelance for bl.a. Levende Billeder (filmanmeldelser og features) og Idrættens Forskningsråd (forskningsformidling). Senere som ansat på ElektronikCentralen (nu DELTA – som kursus- og kommunikationschef) og for Teknologisk Institut (kommunikationsdirektør).
I 1995 etablerede Frans Grandjean selvstændig virksomhed, Grandjean Kommunikation, der hurtigt voksede og seks år senere havde 12 medarbejdere. I 2006 fusionerede firmaet med Informationsgruppen og blev til Plus Public Relations AS, der i 2008 gik sammen med Communiqué. Frans Grandjean ejer fortsat 35 % af aktierne i Communique og er stadig en del af ledelsen her.
Bibliografi
2010 Kayser og Co
2015 Idioten og de andre