326

2024

9788770079181

Zoopojken
Oversætter: Rane Knudsen

1 udgave 1oplag

Bogens bagside fortæller, at bogen er en rørende og humoristisk roman om mennesker og dyr, frihed og fangenskab hvilket for så vidt er korrekt, men de flotte ord dækker over en lidt tyndbenet og på sine sider triviel roman, skrevet så man får sympati med hovedpersonerne, men i en så overdrevet fantasiverden, som nok vil have svært ved at finde sted i den reelle verden i dagens Sverige. – Dyrepasseren Adam har arvet en masse penge og en herskabslejlighed fra sine forældre som ikke har givet ham den mest trygge og kærlige barndom, men satset på karieren på bekostning af Adam. Han er utrolig interesseret i dyr og læser sammen med sin morfar Geografic Science og fatter der interesse for det uddøende hvide næsehorn, af hvilket der kun er to tilbage, som han egentlig gerne vil besøge. Han tager til Kenya og bliver ansat i en dyrepark, bliver forelsket i Olivia, mister hende på tragisk vis, og han vender tilbage til Stockholm – uden af have fået set de to næsehorn – og bliver ansat som dyrepasser i zoo. Besøgstallet er dalende i denne zoo, og for at afhjælpe dette, køber direktøren fire løver, to chimpanser og to elefanter fra et konkursramt cirkus. Efter to mistænkelige dødsfald blandt de eksisterende dyr i zoologisk have – dødsfald som tager hårdt på Adam – tænker Adam mere og mere på, at vilde dyr ikke hører hjemme i en skandinavisk dyrepark, og han beslutter sammen med Natalie som er dyrepasser i nævnte cirkus, at de vil bortføre dyrene og lade dem komme i frihed i Kenya, hvor Adam tidligere var ansat. – Hele dette ”cirkus” med bortførelse af dyrene, deres køb af ”gangsterfly” til transporten og hele dette ”molør” er såvel urealistisk som meget lidt morsomt i mine øjne. En rød tråd går dog gennem bogen som også slutter ved de hvide næsehorn, og dermed er ringen måske sluttet? Bogen er let læst og absolut ikke svær at forstå, så savner man let lekture til en strandtur, kan den anbefales.
Bogen er et anmeldereksemplar tilsendt af Modtryk, hvilket dog ikke har påvirket min bedømmelse af bogen.