245
2012
978-87-02-11223-8
Anatomy of a disappearance
Nuri er kun en dreng, da hans mor dør og verden som han kender den ramler sammen. Han er nu alene med sin far, en tidligere kongelig toprådgiver, nu eksileret systemkritiker, der tilsyneladende er ude af stand til at vise følelser. De taler ikke sammen, faren er som en fremmed overfor sønnen, fåmælt og akavet i hans nærvær og det er først da Nuri møder den smukke Mona, at det emotionelle tomrum så småt fyldes ud og tilværelsen begynder at give mening igen.
Forelskelsen i den fjorten år ældre kvinde udvikler sig til en stille besættelse og Nuri forfærdes, da det går op for ham, at Mona er faldet for hans far. De gifter sig og Nuri bliver sendt på kostskole i England. Det er her han senere får at vide at faren er forsvundet: bortført af politiske modstandere under en ferie i Schweiz.
Romanen, som indtil fokus rettes direkte mod begivenhederne omkring farens forsvinden, har haft karakter af et afdæmpet og stemningsfuldt familiedrama, fortalt i en stilfærdigt vemodig tone, skifter nu ligesom spor og tempo, for at nærme sig noget der ligner en spændingsroman eller tv-thriller, med spartansk indrettede politikontorer, konspirationer, forviklinger og hemmelighedsfulde antydninger. Det virker desværre lidt forceret og uelegant, og det er ærgerligt, for Matar lykkes faktisk med stort set alt andet i denne roman.
Mod slutningen indfinder den let melankolske tone sig dog igen, mens vi følger Nuris ensomme og rådvilde vej ind i voksenlivet. Heri viser romanen sig også som en (uforløst) dannelseshistorie: om drengens kvaler med at blive mand i skyggen af en far han aldrig rigtig har kendt eller forstået.
Det er måske ikke alt der fungerer lige godt i dette værk, men der skal ikke herske tvivl om at Hisham Matar er en dygtig romanforfatter, med sans for både de små og store ting i tilværelsen. Fintfølende og med stor præcision leverer han replikker og skildrer hændelser, så man ikke er i tvivl om, at der er mere at hente, at noget væsentligt gemmer sig under overfladen. Elegant fletter han de store, alvorstunge temaer sammen, i en komposition, hvis brudte form og spring i tid, perfekt matcher hovedpersonens rodløshed og tvivl. Det er godt, stilsikkert håndværk. En virkelig fin roman.